Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

14 January 2012

Saye Beli Samsung Tab Dan Leptop. Kau ade?



Selalu asik citer pasal anak-anak je *ececeh anak-anak konon macham best je di halwa telinga  jadik arini kite nak citer pasal mak nye pulak. Sebenarnya bukan nak citer ke ape, cume, cume, kite nak ber-tanye, mane lagi best beli leptop baru seketul atau beli samsung galaxy tab *sedihnya org len dah sibuk ngn ipone 4s aku baru terhegeh-hegeh nak beli tab bagai. veri out deted aku kens??? Aku ni jenis suke nak berpesbuk, berbelog bertenet anytime anywhere tak kisah lah time dalam kete ke, time nyonyot kan zafreil ke tapi dalam masa yang same, nak jugak guna untuk siapkan esemen-esemen aku yang berlambak-lambak tu eh macham dah lupe lak ade esemen rupenye. So aku nanti kena decide bebetol nak beli yang boleh di usung ke sana ke mari cam bosyia sket kot tapi dalam masa yang same berguna. Kalo beli letop, susah kot nak kena usung senang-senang cam usung tab, tapi kalo usung tab, boleh ke guna untuk buat esemen berlambak bagai tu? Kang kalu kejap-kejap hang, ade jugak tab yang kena hentak kat situ jugak kang acane? kehkehkeh takut tak takut tak?




nota kaki: aku bukan ape, kalo silap buat pilihan kali ni, kang cik asben sound pedas lepas tu tanak bagi aku guna pc dia, kecik ati pulak aku kang acane? sebab aku kalo kecik ati, memang tanak masak tanak makan tanak itu ini sume la. Kire nak masuk tido je terus, lepas tu bangun esok pagi terus. Tapi bangun-bangun nak pergi kerje, tengok-tengok baju sume tak iron? aku jugak susah kan? kan?kan? So, korangs kena lah tolong aku buat pilihan. Okeh?





mama memang la takde tab takde letop sendiri cume pinjam yang papa punyer je ade ler, tapi mama ade sorang budak yang senang di usung kesana kemari dan sangat berguna lebih dari segala gajet yang ade didunia. dan casing nye juga boleh ditukar-tukar mengikut kaler baju mama. baru lah sedondon. hebat tak gajet mama ni?




nota kelas tambahan: maaf lah tajuk ter-paksa berbunyi RIAK dan TAKBUR supaya berjaya  buat anda sakit ati dan bace entri ni. Boleh tolong aku selesaikan persoalan di atas. Hikhik.

07 January 2012

Nyum Nyum!

Salam,


Dah seminggu masuk tahun baru ler. Tapi langsung takde new entry pun lagik kenss? Pemalas nye mama bb Zafreil nih. Haih!


Bb Zafreil dah masuk 5 mth ++ tau. Dan baru je sekejap tadi aku dah start berikan 1st solid food untuk bb Zafreil. Phewww. Eventho sebelum ni nekad nak start time umur 6 bulan, tapi tadi memang aku rasa dah patut bagi sekarang kot since aku noticed dah 2,3 malam bb Zafreil crancky. Asal tengah malam, dia start nanes sampai tak tahu nak pujuk camane. Bagi nyonyot pun tanak, baring tanak, urut perot sapu minyak semua pun tak jalan. Pukul 3 pagi baru tido okeh. Tu pun sebab dah letih ber-konsert tetengah malam. Dan bagi aku memang tersangat lah pelik bila bb Zafreil buat perangai camtu. Sepanjang menjaga dia, memang tido malam aku lena sangat-sangat sebelum ni. So semalam, aku promised nak try suapkan makanan kot-kot tu semua sign dia dah ready untuk 1st solid food. Sebelum ni memang dah nampak sangat yang dia dah macham 'reti' sangat tengok makanan, muke teruja giler tapi aku ngan asben sesaje buat-buat tak nampak. Nyonyot pun makin lame makin banyak. Sampai melecet -lecet dah cik 'N' aku.


Tapi kali ni memang dah terpaksa mengalah la kot. Dan lepas je 5,6 sudu bubur aku suapkan tadi, terus je bb Zafreil tido. Nampak gaye macam menjadik. So tunggu malam ni tengok camane tido nye. Harap-harap memang dah tepat la solution yang mama papa predict nih. huhuhu.




kalo saye dapat order lamb chop ke fish and chip pon sedak gok ni mama!

nota kaki: agak-agak bile dah makan ni, lagi berat ke tak ek anak mama nih? huhuhu!

24 December 2011

Entry last 2011 kot.

Hujung-hujung tahun ni memang syok sangatlah kan kalo dapat spend masa bersama family. Kalau ade rezeki lebih, boleh jugak keluar jalan-jalan bercuti bawak anak-anak dan isteri. Pergi obersea ke eh?Macham aku, memang cuti kali ni terhad sangat. Time aku free dan available, asben sibuk dengan kerja, dengan cuaca nye, dan macham-macham hal lagi lah. Plan nak jenjalan ke Melaka pun terpaksa di postpone. Insyallah, bulan 3 tahun depan kalo keadaan mengizinkan, dapatlah aku jejak ke sane buat kali ke berapa ntah. Teringin nak jalan-jalan ngan family pulak kat sane. Paling penting, nanti bawak bb zafreil sekali. Konpem syok!

Minggu lepas, after dah tak tahu nak pergi mane, kitorang decide nak lepak kat Kuantan sajork menghabiskan baki-baki cuti aku. Dekat pun dekat. Tayah susah-susah nak pikir cuti panjang bagai. Dan sempat lah jugak mengempiskan poket laki bini. Wawawawa! Paling best bile part shopping barang-barang bb Zafreil! Memang syok sampaikan last-last bile balik, baru perasan barang si kecik tu pulak yang ter-lebih banyak daripada barang mama papa. Penuh boot kereta mama. Hahaha. Walaupun kali ni kitorang tak pergi jalan jauh-jauh, tak spent cuti banyak-banyak hari, tapi kualiti masa yang kitorang ade bersame yang paling penting. Love my family!


rasmi katil dulu!



redha  je mama parking dia kat mane-mane pun.


Btw bb Zafreil pun makin aktif meniarap. So bila 4mth ++ meniarap, then mama target 6 mth bb Zafreil start crawling, 8 mth start duduk, 10 mth start bangun berdiri dan bertatih then 12mth dah boleh jalan. Haha boleh tak mama target camtu? Tapi even nanti over target pun takpe sebenarnya, sbb stage of development babies ni tak same. Mama accept je mane-mane. Sooner, dah nak start bagi solid food untuk dia. And paling penting, insyallah nanti akan reward diri sendiri for 6 month fully breast feed bb Zafreil. So, tahniah untuk diri sendiri. Hehehe. 






Oh btw timbang bebbaru ni, bb Zafreil dah 7kg. Mak aiiiii! Patutlah kejung tangan mama dukung anak mama sekarang. Hahaha!

nota kaki: Selamat Tahun Baru 2012. Ade azam baru tak?

21 December 2011

Anak Aku Yang Nangis, Tapi Kenapa Muka Kau Yang Ketat, Sehtan????



Ni kemarahan semalam tapi nak bawak ke arini. Boleh? Sebelum tu kepada sesape yang ade sedare mare atau adek beradek seperut ke jiran tetangga yang kerje kat Black Canyon Coffea Restaurant kat ECM Kuantan, jangan sentap la kalo aku ter-maki dan ter-caruts sesorang yang kerja kat situ dalam entry ni. Amarah nye aku!


Ceritanya petang semalam, aku sekeluraga pergi makan kat BC ni. Memula masuk, aku dah aimed nak makan kat dalam je. Senang, kalo makan kat luar nanti sibuk pulak nak kena halau asap-asap rokok sesat papanye dan asap-asap orang-orang lain. Kesian bb Zafreil. So, tayah pilih smoking area! Tapi kat dalam tu, space nye memang muat-muat saje nak parking kan stroller bb. Bb Zafreil lak time tu nak tido so nak letak kat dalam stroller. Tapi yang tak best nye, kenape muka waitress yang datang amik order tu kemain memerut time datang table aku. Salah aku ke kalo ruang tu sempit sangat? Nak cakap sempit sampai tak muat dia nak celah amik order, aku rasa asben dah ejas cantik punyer parking stroller tu. Bukannye gemuk pun, elok je slim shady aku tengok. Tapi takpe, aku diam kan aje dulu sorang-sorang. Lepas je settle order sume, tup-tup bb Zafreil ek ek. Bagi nyonyot tamo. Baringkan tamo. Agah-agah pun tamo. Kesejukan rupenye. Kebetulan order sume dah sampai so aku bagi asben makan dulu sementara aku dukung bb Zafreil kat luar. Terpaksa jugak bawak bb Zafreil keluar sebab takut bising sangat suara bb Zafreil nangis kat dalam tu. Dah settle asben makan, turn aku plak masuk makan. Tapi kejap-kejap je diam, pastu bb Zafreil sambung nangis lagi. Kata pun sejuk kan? Lagi pun baby okeh, lain lah kalo aku yang melalak camtu, boleh jugak ko silakan datang nak sekeh aku ke ape. Kens? Time tu pompuan waitress tu dah jeling-jeling semacham dah aku tengok. Mulut pun cam kumat kamit apentah. Maki anak aku ke dik? Dia ingat aku tak berhempas pulas ke pujuk nak diam kan bb Zafreil? 


Lepas makan, asben nak gi solat. So turn aku plak dukung bb Zafreil sambil abiskan makanan. Dah elok bb Zafreil lelap, tup-tup terjaga sebab terkejut bunyi dorang blend minuman. Apelagi, loudspeaker la balik anak aku. Makcik-makcik kat table sebelah pandang tapi dorang senyum dan angguk tanda paham. Lepas tu datang la sorang budak waitress tu kesian agaknye tengok aku tak sempat nak minum, dia nak tolong dukung kan anak aku, tapi sebab tengok bb Zafreil dah lali-lali nak tido, so dia just sembang-sembang ngan aku. Elok je dia tanye aku, 'bb sejuk ke kak? Aircond dalam ni memang kuat pun' Aku pun angguk sambil senyum. Sejuk ati ade orang yang paham. Dah memang tu kenyataan nye. Aku yang tua bangka ni pun terasa menyengat sejuknye. Kat luar mendung, kat dalam aircond, lagi la terasa sejuk nye. Mane tak nangis budak tu. Muke waitress tadi kemain ketat nye kat depan kaunter tu. Macham annoying sangat suara bb akak ni ke dik? Paling sakit ati, time dia lalu depan aku, dia jeling aku okeh! Yang tu memang sumpah aku nampak terang-terang. Nak kate jeling orang belakang? Belakang aku wall okeh. 


Tak lame, asben sampai terus aku cerita. Asben cakap memang patern muke dia memerut camtu kot. Arghh, tak kire. Aku yakin memang jelingan tadi khas untuk aku dan anak aku. Lepas je settlekan bil, aku tak sabor-sabor nak lalu kat depan muke budak pompuan tu. Nak caruts dia. Budak pompuan yang tegur aku tadi elok je senyum ucap terima kasih datang lagi semua. Yang pompuan tu? Usahkan nak senyum, pandang pun tak. Buat-buat kira duit. Aku tak kesah dia tanak senyum pun tapi kenapa jeling aku syaiiiitan??? Muke tak cantik takde hal, asal kan ati tu baik. Bertudung pulak tu. Haih, mendidih aku. Rasa macham nak maki kuat-kuat tapi mengenangkan aku ni dah berstatus emak-emak, caruts pun dalam ati je la pun. Lepastu lepas kat belog. Boleh? 



cap papa dan anak.



time ni bb Zafreil stabil je lagi. Tapi tk lame lepas tu, dengan emosi mama nye sekali jadik tak stabil! Huh!!!




Nasib baik makanan sedap!  


nota kaki: Sakit ati kat budak tu punyer pasal, tertinggal kalendar free yang team kitar semula bagi kat aku kat situ. Btw budak tu nama Rina. Kot-kot korang nak carik ye. Sekian.

26 November 2011

Ke.cuti.ang!

Korangs!!!! 

Best kan cuti 3 hari - Jumaat Sabtu Ahad! Sepatutnye memang heaven lah kot. Plus gaji pun baru masuk yer en sel, cuti pulak dapat 3 hari sekali gus. Nak lagi best, boleh sambung abiskan belen cuti tahunan! Blerghhh memang boleh feeling cuti berpantang sekali lagi lah camnih. Muahahaha! Tapi tapi tapi.... cuti aku takde nak se-heaven cuti korangs kot. Semalam kitorang 3 beranak  bizi membuta je  - hujan pagi syok tido dowhhhh. Bermalas-malas kat rumah lepas tu petang bawak bb Zafreil ronda-ronda. Arini pun asben bizi dengan incik kamera nye tu. Esok? Still takde plan ape-ape bersame tapi dalam kepala aku nak realisasikan plan asben mau jogging panjat bukit Bauk and last ingat nak dating pergi tengok TWILIGHT!!!!! Tadi pun dah propose siap-siap tanya nenek boleh tak jagakan bb Zafreil sekejap esok dan nenek dah bagi green lite. Yesss! So incik asben? Shall we?




suke je bb Zafreil time dalam carrier. pandang kiri kanan usha aweks ler tew. nasib baik ade papa yang tough sanggup carry anak mama ni!



dan mama yang bermalas-malasan je lepas balik kenduri siang tadi. pergi kenduri pun sorang-sorang je. sobs ^____*

Tahun Baru Islam

Pejam celik pejam celik dah pun nak masuk tahun baru. Syukur Alhamdulillah kerana masih dipanjatkan umur yang panjang, rezeki yang tak pernah putus, keluarga yang bahagia, anak yang sihat serta suami yang penyayang ehem!





jelir jelir jelir! haih!


with mok adik nye.
nenek sengaje beli baju same, sebab dedua pun dah macham kembar saiznye. haha.


senang parking kaki napok!


anak mama!


lidah tersentil lagi...haih!


bb Zafreil bajet muke dia garang ler tewwww!


muke esaited naik stroller


bersungguh-sungguh tunggu mama gerakkk!


kesayangan mama...!

Kepada readers YNA DONA keshayangan,

SALAM MAAL HIJRAH
semoga tahun baru kali ini membawa seribu rahmat dan rezeki untuk semua...!

daripada mama, papa dan bb Zafreil (^__^)

22 November 2011

Pink Purple Di Minggu Lepas.

Salam,


Mak aihhh! Dah 2 minggu rupanya tak berhupdate belog! Patut lahmacham rindu jer kat korangs. Huhu. Sori lah, memang tak sempat langsung nak bertenet. Pok Ngoh bb Zafreil tawen 2 minggu lepas. Lepas tu majlis kat belah rumah ma aku adelah minggu lepas. Tumpang sibuk lah aku 3 beranak okeh. Tapi yang best, sibuk-sibuk pun, sempat snap pict banyak-banyak okeh. Alang-alang banyak pict, boleh lah aku hupdate kali ni. So layan kan gambor je lah ek? Huhu...



Kaler tema adelah pink purple. Nak cepat punyer pasal, aku hantam je lah combine kan 2 kaler nih. Kaler terang ang ang ang tak hingat kot tapi tetibe bile tengok lame-lame nampak syomel je pulak kensss? *termuntah okeh. 

* bb Zafreil sempat jumpe setokin purple je. Mama pulak tak sanggup nak pakaikan baju kaler pink kat bb Zafreil. Padahal mama peminat kumpulan Jambu ape? 


huwarghhhhhhh!!!! menggeliat ye...


with pok alang yang control ensem. tapi bukan ke nampak macham dua-dua pun control ensem. wakakaka!


papa buli bb zafreil. mama simpan pict ni sebagai bukti.


ngeeee!!!


dua-dua kesayangan mama dunia dan akhirat. insyallah.


tengok muka bb zafreil tu. tak ke geram rasa nak picit picit je?


tengok, tengok. dia buat muke camtu lagi tuuu. haihhh!


bertiga lebih baik. 


family potrait. =)


sebab penat sangat layan kan mama bergambor, saye tertidooooo okeh!


 with pok alang bb Zafreil again. pok alang kate gambor market lah nih. petuiih.



eh? mama ter-hover lak ber-outdoor. kehkehkeh.


inilah untung nye ber-asben kan photog. adik yang buat outdoor potosut, aku pun boleh tumpang se-kodak same. haha.

Tu je lah kot yang aku sempat hupdate. Pict banyak tak hingat, letak semua ade yang ter-muntah pulak nanti. tapi dalam banyak-banyak pict, ter-suke pulak kat pict nih. Scroll down tengok ehh....








































































walaupun nampak agak terkangkang kurang suhpan je pict aku nih kehkehkeh, tapi aku suke yang amat okeh. kau hader?



Ok dah. Babai!

05 November 2011

Selama Hari Raya Aidil Adha

Eh esok dah Raye Haji ek? Pejam celik pejam celik, kejap je dah dua kali raye rupenye aku sambut dengan budak tecik bb Zafreil. Tetibe terkenang Raye Haji taun lepas, aku dan asben tak sambut raye pun. Bergambor je lebih sebab nak lepas gian. Sebab time tu tengah berpantang lepas keguguran. Syukur alhamdulillah tahun ni Allah dah bagi peluang untuk aku dan asben sambut raye bersama cahaya mata. Takpelah, setiap kejadian tu ade hikmahnye. Allah lebih mengetahui ape yang terbaik untuk hambanya. Okeylah, esok pepagi dah nak gerak balik raye umah pemili asben. Selamat Hari Raye Aidil Adha sumer. Bai!


tetibe letak pict sendirik. takde kena mengena ngan entri langsung. muahahah!

01 November 2011

Cerita orang Biasa- Biasa Aje.

Arini pepagi lagi aku dah angkut bb Zafreil lepak umah ma. Sesudah subuh hokeh. Misi adelah nak update belog, nak main pesbuk puas-puas sebab esok dah start KERJA!!! Uwaaaa!! Sangat lah tak best dan tak hepi okeh. Dalam banyak-banyak hari aku cuti, arini lah ari yang paling aku kenang sebab esok dah takde hari yang same macham hari ni! Pheww. Seronok kan cuti? Dulu time aku tengah berpantang miscariage, menggeletis aku buhsan duk rumah. Terperup je aku macham mop buruk tepi dinding *eh tak macham pelik ke perumpamaan? padahal berpantang dan cuti 2 minggu je pun. Tapi berpantang dan cuti bersalin kali ni adelah ter-heaven. Sebab ade bb Zafreil temankan mama dia. Bangun je pagi, dah start gaduh-gaduh ngan dia. Bb Zafreil nih stok ayam berkokok je terus bukak mata nak main nak dukung semua, mama lak time tu tengah syok meleleh airliur vasi. Apelagi, pagi-pagi dah dengar suara mak dan anak memekak. Sorang suruh tido balik, yang si kecik pulak melalak nak bangun main-main. Pukul 5 pagi setiap hari okeh. haha. Nak lagi best, si papa tido langsung tak sedar pape selagi mama tak tepuk. Hebat tak?



bersame si blondy hot and spicy mama.

Arini asben pergi shoot pict bebudak konvo. Ingat kan lame, tapi tak sampai setengah jam, dah siap. Alang-alang asben dah balik, laju-laju je aku ajak asben pergi kedai nak carik adaptor buaian untuk bb Zafreil. Yeah i know, baby cradle adelah tak digalakkan ya ya ya tapi dalam tempoh 3 bulan ni aku dah train bb Zafreil supaya tak bangun awal sangat pepagi tapi FAILED okeh. Macham aku cakap, 5 pagi je, harus adabi eh harus lah dia ek ek ek nak bangun. Kekadang time tu dia bangun poo poo. So, lepas ni, at least aku boleh lepak-kan dia kejap kat dalam cradle tu sementara aku bangun bersiap nak kerja. Bukan lama pun, bagi dia layan perasaan je kejap dalam tu. Lepastu speed yang aku guna pun slow motion je pun - bagi efek gerak-gerak je sket camtu. Hahaha. Tak tergamak lak aku nak kejutkan asben pepagi semata-mata nak suruh hayunkan buai. 

Lepas tu, pompuans bile dah termasuk kedai perabot, aku ter-beli sebijik lagik almari kayu vodos untuk aku letak kat dapur tapi kali ni beli yang besar sket sebab nanti kat comparment banyak-banyak tu boleh aku susun tupperware yang aku belum sayang nak guna tu. Lepas tu kat atas almari tu boleh lah aku letak oven aku yang gedabak tu. Cakap pasal oven, aku dapat hadiah oven nih time kawen dulu. Tapi kekonon kecik sangat space dalam oven tu. Nak letak loyang cake pun tak muat. tak tau taun bile ntah buat kek? Memang dasar tak tahu bersyukur betol! So baru ni aku beli sebijik lagik oven yang memang agak besar sebab kepala asik terbayang nak bake puding roti lah, pavlova lah. Biar betik aku? So yang kecik, aku simpan balik masuk kotak. Tapi dah elok tercongok benda alah gedabak tu kat dapur, aku plak cam blur tak tahu nak masak ape dulu guna oven tu. Ah takpe. Yang tu boleh di pikirkan kemudian hari yang penting tiap kali masuk dapur, kepala aku tak semak. Kensss?


Saje tanak letak gambor oven tapi nak letak gambor anak. Suke ati la kan? 
luse besday bb zafreil. Yang ke-3 bulan. hehehe. Beli Pavlova celebrate nak tak papa? 

Dah sekian saje entry aku arini. Tenang betul dapat hupadate sampai 2 entry sekali gus, dengan speed tenet yang superb nye dapat layan belogwalking dari pagi membawak ke petang. Now barulah dapat buat closing dengan tenang. Phewww!

Yes!!! Menang Motor

Okeh tipu je tajuk.


Untuk mak mak yang selalu beli majalah PaMa, korang dah beli edisi November punyer tak? Orang cakap kat dalam tu ade muke aku laki bini. Sedangkan aku laki bini tak tahu menahu pun. kehkehkeh. Citer nye, malam tu tetibe dapat sms ucap tahniah sebab aku menang motor, eh sebab menang. Esok luse lepas tu pulak, aku  tengok ade komen kat belog, kat wall pesbuk, memasing ucap tahniah kat aku laki bini. Wah wah wah dah macham menang ustajah pilihan gayenye dapat ucapan tahniah bertalu-talu. Rupe-rupenye nye gambo yang kitorang shoot 2,3 minggu sebelum aku deliver dan antor kat majalah PaMa tu menang tempat kedua. Aku pun dah nyaris-nyaris lupe dah. Walaupun encik asben memang bersungguh-sungguh yakin akan dapat pes prize, tapi aku sedar 'hamboiiii, muke biasa aje' bak kate Zizan RL, so dapat no 2 tu dah kire rejeki. Terima kasih jugak kat geng-geng tembak asben aku sebab bersungguh-sungguh godek idea dan setup studio santek-santek untuk sessi photoshoot kitorang ni. Kepada yang ucap tahniah tu, korang memang dasat lah. Dah gaye penyiasat CSI la korangs ni, laju je hidu bau gambor kitorang tu sedangkan aku kat rumah terkulat-kulat inesen tak tahu menahu. Suci dalam debu gitewww. Haihhh, malu mak tau!





Sumpah aku tak boleh tengok gambo nih lame-lame. Kehkehkeh.