Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

04 December 2013

Ikut Laki Part 1

Salam kesayangan,

Phewwww! 
Bunyik penat namanya itu. 2 hari ni aku mem-vontot encik asben pergi site dan kerja. Semalam *bace kelmarin ye kawan-kawan tranung ku encik asben ajak pergi Kuantan, ambik stok rumput kat ladang. Tetibe je ajak eh? aku syak bace belog bini agak nye. So bagai orang lapar di sua kan makanan, konpem lah nak ikut dan harus lah aku bawak anak-anak sekali. Sebab kalo tak bawak anak-anak nanti aku rinduuuuu!






So kitorang gerak dalam pukul 10 camtu dari rumah. Singgah brekpes kejap lepas tu terus ke Gambang. Ladang rumput kat sana. Memula perjalanan tu aku ngan Aira kat depan, si Areil duduk kat seat belakang sensorang. Siap bawak comforter sebab takut Areil kesejukan hujan-hujan camnih. Dah lama tak long travel camni. Eh, memang tak pernah pun sepanjang dah beranak kan si Aira. So ni pestime lah kami travel berempat. Jom uji kemampuan mak bapak beranak dua nih. Haha. Time balik, aku dengan Aira duduk sekali dengan Areil kat belakang. Kesian pulak tengok dia sensorang kat belakang. Boleh jugak si Aira tu golek-golek kat seat. Ingat tak berat ke aku meriba Aira sepanjang jalan. 

Cuaca memang sangat lah tak elok. Hujan je sepanjang jalan. Almost 3 jam jugaklah perjalanan kami ditambah tolak masa kecederaan berenti solat, toilet, buatkan milk si Areil dll. Ni pestime aku ikut pergi sana. Sebelum ni encik asben je yang pergi or else encik asben just order je rumput then nanti ada lori datang hantar kat mana-mana site. Betul kan b? Tapi disebabkan order kali ni tak banyak so encik asben datang je pick up sendiri.


encik asben tengah tengok progress angkut rumput masuk dalam Triton

Kata encik asben, bila dah kerja sdn bhd ni konsepnya pun dah lain. Kadang kala memang kita adalah tokei tapi kadang kala kita jugak adalah kuli. Simple. Sendiri buat sendiri senang.
Dan lagi satu quote encik asben yang aku suka ialah katanya, selalunya orang yang kerja makan gaji ni malas nak kerja bersungguh-sungguh pasal kepala dorang dah set yang setiap usaha keras mereka tu nanti hanya akan meng-kaya kan bos-bos je, bukan diri sendiri Tapi, bila kerja sdn bhd ni, secara tak langsung kita lebih bermotivasi nak bersungguh-sungguh pasal kita nak majukan bisnes kita sendiri - dan andai kata kita malas maka lingkup lah bisnes dan periuk nasik kita tu. Yeah, itu reason kenapa encik asben tekad untuk buat bisnes sendiri walaupun kecik dan bermula daripada zero. U are my inspiration lah! *tetiba perhal?


Tertonggeng-tonggeng mat-mat indon ni naikkan rumput. Selambe je dorang nih kerja dalam ladang, pakai kain pelikat dan kain batik je kat situ pun takde hal. Bukan ada sape nampak pun. Sonok pulak aku nengok memasing siap berlari-lari anak - pakai kain batik - lepas tu kutip rumput dalam hujan. Macham sweet je. Erkkk!!!


ralit bebenor Areil tengok.


Aira pun sama. Tengok hujan.

Lebih kurang setengah jam je pun mamat-mamat indon tu angkut semua rumput naik dalam triton. Siap je kitorang terus gerak ke Kemaman sebab encik asben nak terus siap tanam kat rumah client. Sebenarnya yang encik asben bawak kali ini adalah hanya sebahagian je lagi rumput yang tak cukup untuk siapkan halaman rumah client. Sebelum ni ada budak-budak kerja beliau yang siapkan tapi sebab belen yang tak siap ni dah tak banyak, so encik asben decide nak tanam sendiri je. Senang dan sekejap je katanya.

Kitorang sampai rumah client asben dah dekat pukul 6.30 ptg. Lapor kebulur kami laki bini sebab langsung tak makan lepas brekpes pagi tadi. Encik asben tapau nasik beriani then makan je kat rumah client.Oh btw rumah client tu kosong je dan belum didiami lagi. Owner nye tak tinggal kat situ sebab nanti rumah tu akan disewakan kat satu kompeni - kata encik asben la. So lepas makan semua, encik asben pun keluarlah buat kerja beliau. Aku dan anak-anak dan stenbai bawak bantal tikar toto bagai so boleh golek-golek sementara tunggu encik asben siapkan kerja. Anak-anak dah letih main sampai tertido. Aku pulak kebosanan, keluar teman kan encik asben tanam rumput.  Selalu tengok budak-budak keje yang buat. Sekali bila tengok encik asben sendiri buat, macham kelakor pun ada, macham senang pun ada. Lepas ni aku boleh lah kerja ngan encik asben pulaks. Ngehngehngeh!


Rumah client asben dari dalam. Luas sangat, dua tingkat, 4 bilik, 3 bilik air. Terus aku tumpang ter-berangan kejap. Haha.


keletihan masing-masing ikut papa kerja.





isi minyak nak sambung main balik.

Senang tak senang jugak, dekat sejam lebih jugak baru siap. Sebab waktu tu pulak malam. Dah lah hujan. Lepas je siap-siap semua, aku kejutkan anak-anak. Encik asben bersihkan badan dan solat siap-siap kat situ lepas tu terus gerak balik. Perut dah lapar balik tapi anak-anak macham dah flat sangat, memang dah tak kuasa nak singgah mana-mana, terus je balik Dungun. Kitorang drive thru Mekdi je kat Kerteh, then makan kat rumah.

So far, macham takde lah susah mane pun our 1st long travel ni. Still under our control sebab nak-anak tak meragam. So, ada potensi boleh travel lagi jauh lah lepas ni.

Cerita hari kedua ikut asben, nanti akan aku sambung dalam next entry. Percaya lah!

No comments:

Post a Comment