Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

17 December 2013

Resipi: Cencaru Sumbat Lada Hitam


Salam kesayangan,

Aiii, tetibe pulak nak bagi resipi. 
Dah lama sebenarnya nak share dengan korangs tapi tunggu bebetul rajin snap gambor, baru lah best sket nak up entry kan.


Eceli ni memang resipi simple je pun. Ma aku yang ajor. Sedap sangat! Tapi kalo dah dasar tekak naga, semua pun akan jadik peberet aku. Macham sekarang nih la, tengah sibuk menggila balik durian crepe nih ape cer? Hari-hari sendu di pesbuk. Ingat durian tu macham pisang ke setiap musim boleh dapat? Meraba kot cari durian crepe sebab durian dah takde, lepas tu jumpa yang soploh hengget 4 ketul pandai pulak tanak pasal mahal sangat - lepastu sikit pulak kan 4 ketul je. Mana nak cukup aku nih. Dah tau nak murah, tanam lah durian sendirik. Itupun payah ke? 


Eh terlajak taip pulak. Okey balik ke pangkal resipi. Aku tak tahu lah nak bagi nama apa yang nak bagi senang orang gugel carik dan jumpe entry aku ni. Kejap lagi aku pikir time nak bagi tajuk. Sebelum tu korang kena sediakan:

Ikan cencaru sederhana/besar
Lada hitam 50 bijik *gigih ke nak kira nok? Hagak-hagak dahlah ye.
Bawang merah 3,4 biji .
Bawang putih 1, 2 ulas
Cili api 5,6 biji *Kalau rindu nak buasir balik tambah je lah lagi soploh doploh bijik. Tadehal pun. Buasir masing-masing kan?
Sedikit perahan limau nipis *agak-agak satu sudu kecil je camtu lah.
Garam
Gula

Ini anggaran rencah untuk seekor /2 ekor ikan je. Pepandai lah korang repair mengikut ke-obesitian ikan memasing. 

 
Nama saya siti cencaru. Tak kenal saya maka tak cinta lah saya jawabnye.

Memula ikan tu bersih dan tos siap-siap bagi kering.
Tanak ada air-air nanti nak masukkan rencah tu menjejes sangat. Kemudian tumbuk lada hitam. Dah hampir lumat tumbuk pulak bawang merah, bawang putih, cili api. Tanak hancur lumat sangat dan tanak kasar sangat. Omputis cakap just nice dahlah. Lepas tu masukkan perahan limau+gula+garam. 



Hamboi, molek nye rencah. Bini sape lah tumbuk nih?


Ikan cencaru tu kan selalunya kalo di-siang, kita belah belakang kan? So nanti sumbat je sambal tu ke setiap ruang rongga yang ter-nganga tu. Sumbat bagi gemuk-gemuk tau. Ingattt....!

Lepastu korang simpan ikan tu dalam petiais kejap bukan kat freeze ye. Dalam setengah jam camtu lah kot. Tujuan nye nak bagi rencah tu meresap ke seluruh jiwa ikan. Tapi, kalo dah tak sabar-sabar sangat nak masak pun boleh. Terus je lah goreng ye.


Nanti hasilnya camni. Ikan cencaru ni bila dah disumbat segala camni, time menggoreng tu tersangatlah kecah suasana dalam kuali tu. Macham aku pulak, aku lagi suka kalau goreng sampai rencah kat dalam ikan tu nampak macham nak hangit-hangit sikit. Sebab part tu lah nanti sedap ya rabbi kalau dimakan dengan nasik panas-panas. Tak payah nak kuah-kuah dah. Gaul je rencah tu dengan nasik, dah terus meninggal sebab sedap yang amat! 

Nota kaki: Rencah ni jangan dibuat terlebih basah sangat takut time goreng nanti abis semua jatuh ke dalam kuali pulak. Haih rugi rugi!


No comments:

Post a Comment