Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

07 August 2013

Cerai Susu


Salam,

3 Ogos 2013, Areil dah genap 2 tahun. 2 tahun jugak lah Areil fully bf. So aku dah plan ngan en. asben nye nak wean off kan Areil bila dah masuk 2 tahun. Takleh nak delay-delay pasal Areil tandem nursing dengan bb Aira sekarang so sangat lah susah bila time kat luar, dua-dua mengamuk nak bf, payah oiii. Kalo time jumpa nursing room okey je, tapi time kat public halahai.... meroyan jap aku nak handle.  Risau jugak kot-kot nanti terpenyek bb ke ape time bersesak-sesak bf kan dia camtu.




time mama ber-baby wearing, sekali Areil ngamuk nak bf. Huwaa, hazab mama nak kena pecat laju-laju. Dahla kadang-kadang bb Aira tengah tido kat dalam tu. Ngamuk budak besar tak same dengan time kecik-kecik dulu kan. Ade je jawapan dia bila kita pujuk. Haih.

So bermula lah perjalanan plan kami. Memula aku introduce fm kat Areil. Aritu time pergi Giant ade promoter bg Areil try Dutch Lady Honey dalam cup. Tengok elok je Areil minum so aku try beli pek kecik Dutch Lady Honey tu. Dulu-dulu pernah beli fresh milk kekonon nak bagi lah Areil bervariasi sket time snacking, minum Fresh Milk after meal tapi Areil refused. Dia punye berak pun tak macham biasa. Macham sakit perot. Try 2,3 jenis pun result same. Lepas tu try Minuman Coklat Halibs, pun same jugak. Ngengada eh perot awak ni Areil. 

Next step, aku try calit dakwat kekal kat situ.Eh i mean, calit sirap la. So expecting dia akan ngeri ke apelah kan tiap kali tengok nak bf. Bajet darah ke kot. Tapiii, nan hado okeh. Sekali dengan kaler-kaler sirap tu melekat kat mulut gigi dia semua. Huwaa...plan gagal. So next, aku try ikut idea kawan-kawan. Ada yang suruh letak nescafe. Pahit katanya. Memang bersusah payah jugak lah lagi-lagi time malam sebab aku takut silap-silap ter-sua kat bb Aira belah yang letak nescafe. Kang tak memasal si kecik tu pulak yang wean off. Haruu! So memula Areil rasa nescafe tu, dia buat muka ketat. Masam katanya. Kehkehkeh. So ingat kan plan dah succes. Tapi, still jugak kejap kejap bukak tengok lepastu tiup-tiup bagai la ape la. Sekali, ngapppp jugak. Elok je eyh dia bf sebab rasa pahit tu kang makin lama dah makin hilang. Haih, gagal lagik.



mama plak yang ngeri tengok awak.

Takpe, takpe. Ikut idea ma aku pulak. Kali ni aku sapu asam jawa segera yang brand Adabi tu. Setakat ni alhamdulillah Areil reject bf setiap kali aku sapu asam jawa tu sebab bau dan rasa tu memang tak leh blah kot bagi Areil. Hahaha. Tapi tu la, takkan doploh pat jam nak sapu kot. Dahla bb Aira tu pun bf. Silap-silap aku ter-bagi kat dia kan acane? Areil plak kaki sport check sangats. Kejap-kejap bukan nak check ada lagik tak kat situ. Pernah jugak time aku tak sapu, Areil pun cepat-cepat bf. Lepastu paling tak tahan, time bf tu Areil boleh plak cakap 'hmmmm mama, cedap cucucu mama....'. Perghhh, memang psiko gile ayat tu. Hiba pun ada. Kesian kat anak bila dengar dia cakap camtu. Betapa nikmatnya dapat bf dan susu ibu ni bagi dorang kan? Huhu, so sekarang Areil still on off bf ngan aku. Jiwa aku tak berapa nak kental sangat. Lagi lah bila aku bf kan bb Aira, si Areil pun datang sebelah buat muke kesian. Tsk. 

So secara rasminya, Areil belum lagik officially wean off. Sian jugak tengok malam-malam susah nak tido jadiknye bila tak nyonyot. Papa Areil pun ada cakap, bagi dia masa. Kesian kalau sudden je stopkan macham tu. Memang iye pun. Orang dewasa nak stop smoking pun kemain hazab, inikan budak yang tak tahu ape-ape. Kensss? Tapi itulah. I have to try jugak. End up Areil kena jugak fully stop. But how?



Macham kejam sangat tak mama nih sayang?

1 comment:

  1. hi.. nak tanya, I pun plan nak wean off anak i, cumanya, anak I memang reject susu dalam botol. What about your son? dia ok ke minum FM drp botol?

    ReplyDelete