Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

02 September 2011

Siang Mengantok Malam Berjaga Lah Aku Sekarang Nih.



Boring nye. Kat FB pun sunyi sepi takde orang sumer. Haih. *4.30 pagi ko nok.  Mane la nak ade manusia online time nih.


Biasalah, sejak jadik mak-mak nih, tido malam aku dah macham main pondok-pondok sajork. Sejam sekali bangun nak susu kan bb Zafreil. Tukar lampin jugak. BB Zafreil pulak memang menurun perangai nenek-nenek si bongkok tiga aku dan papa nye sesangat. Siang mengantuk malam berjaga. Nasib baik memang aku dah terbiasa berjaga sejak zaman sekolah lagik. Setakat berjaga malam nak bf kan bb Zafreil, takpe jugak. Ini berjaga kelip kelip sebab bb Zafreil dah pandai nak ajak aku main-main. Aku peluk dakap erat-erat dodoi tepuk-tepuk bagai, dia boleh senyum-senyum kambing lak. Kekonon macham nak gelakkan usaha aku nak dodoikan dia. At last dia dah tido, aku lak terkebil-kebil sampai pagi sebab tak tahu nak ajak sape pulak main ngan aku. Kang mama ajak papa main kan. Eh.


Arini dah 30 hari aku berpantang. Kejap je kan? Aku timbang berat seminggu lepas bersalin aritu dah back to 55 kg daripada berat last pegnen 63.5 kg. Still nak buang at least lagi 3-5 kg kalo lah boleh. Even nampak macham dan okeh kot 55 kg tu tapi still ade part meng-kembang somewhere. But asben dah suh aku stop kurangkan berat. Paling kurang 52 kg je dia nak. Kurus sangat nanti buruk jugak katanye. Uhuh. Ada yang tanya aku tips nak kurangkan berat and camane nak back to normal figure before pegnen, terus terang cakap i have no tips for that. Percaya atau tidak, memang takde produk yang aku guna pun lepas bersalin ni. Time pegnen berat aku naik takde lah banyak sangat tapi still membengkak je muka badan aku. Mebi sebab aku kuat minum kot berbanding makan. Tengok je lah hasil ketuban aku tumpah. 3 helai kain batik tak cukup okeh. Dahlah aku start bengkak kaki since 5 bulan pegnen! Pelik kan walau badan tak berat mane perot pun kecik tapi cepat giler aku bengkak. Itu tanda aku terlebih air sangat kot. Sampai lah nak masuk 7 bulan pegnen, aku dah start pakai selipar saiz sampan 9 tupun kekadang muat kekadang ketat. Hidung aku pun sekali tengok besar dah serupa jambu batu ke ape ntah. Redha mak. Tapi lepas je bersalin, asben terus tegur muka aku kecut means back to normal. Hidung dah kemek balik. Kehkeh. Dan semua part yang membesar time pegnen memang kecut balik semua. Senang ati aku tengok.  


Baby aku prolonge jaundis okeh so sangat lah tidak dibenarkan oleh doc untuk guna jamu atau set bersalin since semua produk tu as known panas dan takut burukkan kan keadaan baby yang BF. Ko jangan sesenang ati je nak taram segala jamu akar kayu bagai tu sebab tu semua nanti boleh buat milk kita pun panas, so takut baby tanak BF pulak. Tak BF = Lambat hilang jaundis. Noted okeh. 2 minggu pertama lepas bersalin, memang ter-sangat kritikal momen bagi aku sebab belum sempat berurut bertungku bagai, aku dah start ulang alik dan admited kat ward. 2 kali okeh aku admited. Almost 7 malam jugak bermalam kat ward. Baby prem ni tersangat lah susah nak dihilang kan jaundis nye. So bayang kan lah keadaan aku time tu. Dengan luka yang tak sembuh lagi, dengan emosi yang tak stabil tiap kali tengok bb Zafreil kena suntik amik darah dan tau result jaundis nya, memang tensi kejap aku. Malam-malam sambil BF kan bb Zafreil, sambil meleleh-leleh la airmata aku kesian kan dia tiap kali letak dalam baby cot untuk phototerapi tu. Mane tak nya, panas tau benda alah tu. Melepuh-lepuh kulit bb Zafreil. Kesian sangat. Jiwa mak-mak ni memang kaca kan? So memang aku tak pikir langsung pasal set-set bersalin time tu plus badan aku pun memang dah back to normal. Alhamdulillah Allah tahu kesukaran aku time tu jadi mungkin Dia permudahkan aku dengan cara ni. Dan sampai ke hari ni 30 hari berpantang, aku still tak beli lagik set bersalin sebab jaundis bb Zafreil tak hilang lagik but slowly dah kurang lah. Sigh. Kesian dia. Cume sepanjang berpantang ni memang aku disiplin bertungku tiap-tiap malam dan berbengkung siang dan malam. Kata nak pakai balik kebaya lame. Muahaha. Dan aku amalkan sapu Krim Mustajab Pati Halia banyak-banyak kat pewot sebab selain pecahkan lemak dan rampingkan pewot tu, krim ni nanti akan buang angin dalam badan. Kentot banyak-banyak gitu. Bila luka pun dah sembuh nih, aku start pakai girdle jugak dah. Nak reshape kan balik saiz vontot kata. Insyallah bila bb Zafreil dah stabil seksok, aku akan grab jugak set bersalin sebab memang penting pun makan semua benda alah ni untuk pulihkan dalaman kita yang beranak pinak nih. Dan aku memang nekad nak start guna set bengkung moden untuk pakai hari-hari  lepas nih tapi tak tahu lagi lah bengkung ape. Yang pasti Beautiful Premium akan jadik last choice kot. Mahal kan tu weh. Muahaha.


Eh. BB Zafreil dah ek ek ek tu. Nak nyonyot tanda nye. Siang nanti aku sambung hupdate lagik kalo sempat. Tetiba ade banyak benda nak share. Okeh bai.

2 comments:

  1. Hehe, best je baca, harap BB Zafreil cepat baik ye syg :)

    ReplyDelete
  2. Insyallah yunk..tq for ur wish ....amin2...

    ReplyDelete