Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

16 March 2009

Musim Mengawan

Salam,

Di luar sana, hujan masih lebat. Sejak hari cuti sekolah yang pertama, sampailah hari cuti sekolah yang ke-4, hujan masih tak berhenti-henti. Kebetulan jugak time cuti ni jugak lah ramai yang mengadakan majlis perkahwinan. Saya teringat pesan ma saya sendiri,' Kalau nak buat majlis kawen, jangan buat bulan 11, bulan 12. Musim hujan susah nak buat majlis '. Tapi Allah itu maha kaya. Kita ni berada di 'bahagian perancangan' saja. Siapa sangka bulan 3 yang disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan tak henti-henti ~eh, pelik je bunyi~
OK...Cuba kita bayangkan berada di tempat diorang. Ibu bapa pengantin mesti susah hati...terfikir macamana tetamu nak makan dengan selesa. Terfikir ada ke tak tetamu yang datang. Sebab makanan dah siap ditempah @ di masak. Kalau tetamu tak ramai, maka membazirlah semua makanan yang disediakan. Si tukang masak@orang dapur pulak susah hati di dapur. Kayu api dah basah ~serius, kat kg ada lagi masak guna kayu api okaiyy~. Pastu khemah port diorang berkawah pun dah takung air...tunggu masa je lagi nak runtuh agaknya. Pasukan kompang lagi lah weh. Dorang pakai baju batik sedondon ikut warna tema pengantin. Sutera lagi tu. Bila dah hujan macam ni, nak taknak terpaksa lah berkompang dalam hujan ~ada ke org berkompang kat dalam rumah, erk~. Tetamu@orang kampung pun susah hati jugak. Ada yang dah plan nak angkut seluruh anak beranak pergi makan kenduri ~kat rumah tanak masak, ces~ sekali hujan pulak turun tak henti-henti. Ish, macamna nak pergi. Yang lebih ' veteran' pun tak sedap hati jugak kalau tak dapat penuhi undangan sahabat. Macam ada yang tak kena je rasa hidup dorang. Pendek kata seluruh jentera yang terlibat dengan perkahwinan susah hati bila mana majlis berlangsung dalam hujan.
Tapi dalam gundah gulana dorang, ada yang sedang tersenyum simpul menahan gembira. Siapa lagi kalau bukan si pengantin. Lagi lama hujan, lagi lebat hujan, lagi lebar senyuman diorang. Hujan rahmat kata diorang. Ces!!! Dah di jangka.
~korang mesti tangkap apa saya fikir kan?~

1 comment:

  1. memang la ynadona... ape lagik.. dh kawin2 nie mengawan la plk..hukhukhuk

    ReplyDelete